Traditions of Buddhist epistemological exercises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5564/spej.v48i39.3663

Keywords:

prama theory, three-tiered structure, epistemological exercises, resource fragmentations

Abstract

The theory developed by Dignaga and Dharmakti, which analyzes the relationship between objects and objects in cognition and their logical patterns, is later incorporated into Buddhism's structured framework known today as Prama theory. This theory is divided into three levels, based on the resources of Digni and Dharmaksrit, and further philosophical arguments expand their ideas. One of the topics of debate in Buddhist epistemology is whether these three levels of Pranam theory are independent or interconnected. In this paper, we will briefly examine how Devendrabuddhi's interpretation was preserved among other Buddhist epistemological interpretations. This paper is based mainly on the Pramavarttika of Dharmakrti, supplemented by other relevant fragments, such as the rNam ‘grel thik chen rigs pa’i rgya mtsho of Gelek Palsang and Tshad ma’i bstan bcos sde bdun gyi rgyan yid kyi mun sel of Gendun Drup. Through these texts, we can trace the development of the fundamental philosophical treaty, its original interpretation and its preservation over time.

Буддын танин мэдэхүйн онолын (prama) тайлбарлалын уламжлал

Хураангуй:

Танин мэдэхүй дэх обьект, субьектын харилцаа, тэдгээрийн зүй тогтол, логик хамаарлыг шинжлэн боловсруулсан Дигнага, Дхармакирти нарын үзэл санааг хожим онолын бүтэц, зохион байгуулалтад оруулсан байдаг. Эдүгээ үүнийг буддын судлалд prama онол гэж нэрлэх болжээ. Тус онол гурван эрэмбэтэй бөгөөд Дигнага, Дхармакирти нарын эх сурвалж дахь бичвэрийг философийн нэмэлт аргументаар дэлгэрүүлэн тайлбарлах явцад ийнхүү загварчлагдсан байна. Рrama онолын гурван эрэмбэ үзэл баримтлалын хувьд бүгд бие даасан онол мөн эсэх нь буддын эпистемологид хэлэлцэх нэгэн сэдэв болсоор иржээ. Үүнтэй холбогдуулж буддын эпистемологийн тайлбарууд дундаас Девендрабуддхигийн тайлбарлал хэрхэн уламжлагдан хадгалагдаж ирсэн талаар бид энд товч өгүүлэх болно. Ингэхдээ гол үндэслэл болж байгаа эш баримтыг Дхармакиртийн «Pramāṇavarttika»-аас товчлон авч, холбогдох бусад фрагментуудыг Гэлэгбалсангийн «Тийн тайлбарын их тайлбар», «Долоон аймгийн чимэг», Гэндэндүвийн «Зохист ухааны чимэг» зохиолуудаас түүвэрлэн авав. Үүнээс үндсэн шастарын өгүүлэмж, тухайн эх зохиолын тайлбарлал, түүний уламжлагдан хадгалагдсан байдал зэргийг харж болох юм.

Түлхүүр үгс: prama онол, гурван эрэмбэ, танин мэдэхүйн онолын тайлбарлал, эх сурвалжийн фрагментууд

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract
32
PDF
25

References

Leonard W.J. van der Kuijp. 1983. Contributions to the development of Tibetan Buddhist epistemology (from the eleventh to the thirteenth century). Wiesbaden, Steiner.

Дхармакирти. 2000. Шалгадгийн тийн тайлбар. //Шалгадгийн долоон шастар (Буддизмын эх сурвалжууд II). Эрхэлсэн. Лувсанцэрэн Г. Улаанбаатар:

Gelek Palsang. 2009. rNam ’grel thik chen rigs pa’i rgya mtsho/ (Зохист ухааны далай нэрт Тийн тайлбарын их тайлбар). Lhasa, Tibet .

Gendun Drup. 2010. Tshad ma’i bstan bcos chen mo rigs bа’i rgyan (Зохист ухааны чимэг нэрт шалгадаг ухааны их шастар). Scanned at TBRC.

Gelek Palsang. 1966. Tshad ma’i bstan bcos sde bdun gyi rgyan yid kyi mun sel/(Долоон аймгийн чимэг, сэтгэлийн мунхгийг арилгагч нэрт шалгадаг ухааны шастар). Delhi.

Зава Дамдин. 2012. Оюун ухааны шинжлэл, гайхамшигт сайн номлолын оньсон толь. //Түүвэр зохиол (эх бичгийн эмхэтгэл). орч. Алтансүх Р. Улаанбаатар: ШУА, Философийн хүрээлэн.

Дандар аграмба. 2023. Мадхъямакын гэгээ шастарын тэмдэглэл. //Философийн зохиолууд. ред. Янжинсүрэн С. Ариунзул Б, орч. Алтансүх Р. Улаанбаатар: ШУА, Философийн хүрээлэн, "Адмон" ХХК.

Hugon, Pascale. Tibetan epistemology and Philosophy of language. //http://plato.stanford.edu/entries/epistemology-language-tibetan/

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Baasanjav, A. (2024). Traditions of Buddhist epistemological exercises. Studia Philosophiae Et Juris, 48(39), 16–22. https://doi.org/10.5564/spej.v48i39.3663

Issue

Section

Articles