Using some elements of Chaozhou embroidery in tea packaging designs
DOI:
https://doi.org/10.69561/mjac.v25i47.3455Keywords:
traditional Chinese culture, intangible cultural heritage, Chaozhou embroidery, folk culture, tea, packaging designAbstract
With the development of technology and the progress of human civilization, the protection and development of traditional Chinese culture have attracted more and more attention from people. It has become a social fashion and national consciousness to strengthen cultural confidence, inherit and promote the great traditional Chinese culture. Chaozhou embroidery, as one of the intangible cultural heritage and folk culture, is of great practical significance to study. Therefore, we aimed to develop a modern tea packaging design with illustrations that express the characteristics of Chaozhou embroidery.
Therefore, we conducted the following studies.
- The utilization of field research and interviews allowed for the identification and interviewing of elderly individuals who possess intangible heritage as bearers of tea culture.
- In order to design tea packaging, a historical study was conducted and a comparative study of tea packaging designs in European and Asian countries was conducted.
- Experiments were conducted to develop new models and surveys were taken from users
Based on expounding on the development and present situation of tea packaging design between domestic and foreign, this paper points out the concepts of Chaozhou embroidery and Milanxiang, including analyzing and sorting out the existing problems. With the help of Milanxiang, which is one of the Chaozhou specialty tea, as a material carrier to make a design concept of“A weekly tea”. To further explore the application of Chaozhou embroidery in the tea packaging design of the new era, the purpose is to arouse people’s awareness of the protection and inheritance of further intangible cultural heritage such as Chaozhou embroidery. So that Chaozhou embroidery will be well known by more younger people and become one of the new trends in cultures. And realize the greatest artistic value of Chaozhou embroidery.
Чаожөү хатгамлын зарим элементийг цайны сав баглаа боодлын дизайнд тусган харуулах нь
Хураангуй: Хүн төрөлхтний соёл иргэншлийн ололт дэвшил, орчин үеийн техник технологийн үсрэнгүй хөгжилтэй уялдан Хятад улс уламжлалт соёлоо хамгаалан , хөгжүүлэхэд онцгой анхаарч байгаа нь үндэсний соёлдоо хандах хандлагыг бэхжүүлж, улмаар уламжлалт соёлыг өвлөн уламжлах, түгээн дэлгэрүүлэх явдал хэдийнээ нийгмийн шинэ хэв маяг болон төлөвшиж байна. Соёлын биет бус өв, үндэстний урлагийн нэг төрөл болох ын хувьд Чаожөү хатгамлыг сонгон авч судлах нь олон талын практик ач хол богдолтой . Иймээс бид Чаожөү хатгамлын онцлогийг илэрхийлсэн зураг дүрслэлтэй орчин цагийн цайны сав баглаа боодлын загвар боловсруулахыг зорьсон ба үүний тулд
- Хээрийн судалгаа , ярилцлагыг ашигласнаар биет бус өвийг эзэмшиж буй өндөр настанг уудыг цайны соёлыг тээгч болох ыг олж тогтоох , ярилцлага хийж,
- Цайны сав баглаа боодлын загвар гаргахын тулд түүхэн судалгаа хийж, Европ, Азийн орнуудын цайны савлагааны дизайны харьцуулсан судалгааг хийсэн,
- Шинэ загвар гаргах туршилт хийж, хэрэгл эгчдээс санал асуулга авч загвар боло всруулах ажилдаа тусгасан .
Гадаад дотоод ын цайны сав баглаа боодл ын дизайны хөгжлийн түүх, өнөөгийн нөхцөл байдлыг хар ьцуулан судалж, дүн шинжилгээ хийсний үндсэн дээр Чаожөү хатга мал болон милан шян даньцун1 цайтай хол боотой ойлголтыг тодр уулж, Чаожөү нутгийн уугуул бүтээгдэхүүн болох милан шян даньцун үлун цайг материаллаг тээгч болгон сонгож, “Долоо хоногийн өдөр тутмын цай” хэмээх дизайны ойлголт ыг дэвшүүлэн тавьж, энэхүү цайны багцад зори улж Чаожөү хатга млын онцлогийг илэрхийлсэн зураг дүрслэлтэй орчин цагийн цайны сав баглаа боодл ын шинэ загвар гаргасан . Энэхүү судалгаа , туршилтын ажил нь Чаожөү хатга млаар жишиг болгон бусад соёлын биет болон биет бус өвийг хамгаалах , өвлүүлэн уламжлах тал дээр олон нийтийн мэдлэг, ойлголт дээшлүүлж, Чаожөү хатга млыг зал уучууд тан ьж ойлгон , шинэ чиг хандлага бүхий соёлын нэгэн хэсэг болгосноор түүний урлагийн үнэ цэнийг тод томруунаар хар уулж, хадгалан хамгаалж, уламжлуулахад тодорхой хувь нэмэр оруулна хэмээн төсөөлж байна.
Downloads
66
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Li Yuhua, Munkhtsetseg Bayanzul
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright on any research article in the Mongolian Journal of Art and Culture is retained by the author(s).
The authors grant the Mongolian Journal of Art and Culture a license to publish the article and identify itself as the original publisher.
Articles in the Mongolian Journal of Art and Culture are Open Access articles published under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY.
This license permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.