Analysis of the formulation and system of the play dulcimer method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69561/mjac.v25i48.3627

Keywords:

music, instrument, musician, classification, genre, nomenclature, notation

Abstract

The characteristics of the traditional tunes and sounds of any nation and ethnic group are fluidly reflected in the musical works of that country. The methods, features, and types of musical expression of this are percussion, and it is defined as the fold, fracture, and ornamentation of the modern singing and musical arts, as well as the folds, breaks, and decorations of imitating the melody. Based on the basic methods of playing music (blowing, hitting, tapping, strumming, etc.), it is classified and formulated in many different ways for each type of music.

  • Therefore, the purpose of our current research is to create a specific method and system of play dulcimer.
  • Within the framework of the main objective, the following objectives were proposed. It includes: Work with sources and materials related to play dulcimer method formulations;
  • Analyzing the rhythmic movement of play dulcimer method in relation to the artists, works and repertoire;

Clarifying the rhythmic movement of the play dulcimer method: As a result of this research, 59 types of play dulcimer methods were clearly identified, divided into 4 categories according to their musical actions: hitting, pulling, pressing, and free, 18 types, and each type was classified into 59 items according to their characteristics, and new and newly assigned terms and symbols were formulated.

Ёочиндох аргын томьёоллыг шинжих нь

Хураангуй: Аливаа үндэстэн, угсаатны уламжлалт ая аялгуу, эгшиглэгээний онцлог нь тухайн улс орны хөгжмийн бүтээлүүдэд шингэн тусгалаа олсон байдаг. Үүнийг хөгжимдүүрээр илэрхийлэх арга барил, онцлог, төрөл зүйлс нь цохилго бөгөөд үүнийг орчин цагт дуулах, хөгжимдөх урлагт холбогдох нэршил, ая, аялгууг дуурьсгах үеийн нугалаа, хугалаа, чимэглэл хэмээн тодорхойлсон байдаг. Энэ нь хөгжимдөх аргын үндсэн аргуудад (үлээх, цохих, товших, хавирах г.м) тулгуурлан донж маяг, онцлогоороо хөгжим тус бүрд олон янзаар төрөлжин ангилагдаж, томьёологдсон байдаг.
Тэгвэл бидний энэ удаагийн судалгааны зорилго бол, ёочиндох аргын тодорхой горим, тогтолцоог буй болгоход оршино.
Үндсэн зорилгын хүрээнд дараах зорилтын дэвшүүлэв. Үүнд:

  • Ёочиндох аргын тодорхой горим, тогтолцоог шинжих
  • Ёочиндох аргын томьёололд холбогдох эх сурвалж, хэрэглэгдэхүүнтэй ажиллах
  • Ёочиндох аргын цохилго хөдөлгөөнийг тодруулах
  • Ёочиндох аргын цохилго хөдөлгөөнийг, уран бүтээлчдийн, уран бүтээл, урын сантай уялдуулан задлан шинжлэх

Энэхүү судалгааны үр дүнд ёочиндох аргын 65 төрөл зүйлийг тодруулан тодорхойлж, үүнийг хөгжимдөх үйлээр нь цохих, татах, дарах, чөлөөт хэмээн ангилан, онцлогоор нь 18 төрөлжүүлж, нэр томьёо, тэмдэг тэмдэглэгээг шинээр болон шинэчлэн оноож томьёолсон.

Түлхүүр үгс: хөгжим, хөгжимдүүр, хөгжимчин, нэршил, тэмдэглэгээ, ангилал

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract
20
PDF
18

Downloads

Published

2024-10-28

How to Cite

Samdansuren, U., & Tserenbaljir, T. (2024). Analysis of the formulation and system of the play dulcimer method. Mongolian Journal of Arts and Culture, 25(48), 138–154. https://doi.org/10.69561/mjac.v25i48.3627

Issue

Section

Articles