An analysis of B.Sharav’s “Zambuu tiviin naran” cantata and his tone of music

Authors

  • Enkhbulag Sambuu School of Мusic and Singing, Mongolian State Conservatory, Ulaanbaatar, Mongolia

DOI:

https://doi.org/10.69561/mjac.v25i47.3465

Keywords:

“Zambuu Tiviin Naran” cantata, meaning, form, traditional style, the modern method

Abstract

The “Zambuu Tiviin Naran” - “The Sun of the Human Realm” cantata, was the first work that showed the unique way of musical thinking of one of the biggest representatives of Mongolian modern music and art, composer B.Sharav. The musical expression of this piece has been an innovation in Mongolian music because of its melody, tone, rhythm, harmony, arrangement, and structure. The importance of this cantata which consists of 5 parts is held high because of the way it implemented the “Modern” composition methods of the 20th century while still keeping the traditional style. Therefore, it has been an example for young and aspiring artists.

Б.Шаравын “Замбуу тивийн наран” магтуу ба түүний хөгжмийн хэллэгт хийсэн ажиглалт

Хураангуй: Орчин цагийн монголын хөгжмийн урлагийн нэгэн томоохон төлөөлөгч болох хөгжмийн зохиол ч Б.Шаравын “Замбуу тивийн наран” магтуу бол түүний өөрийн гэсэн өвөрмөц хөгжмийн сэтгэлгээний анхны уран бүтээл юм. Энэхүү бүтээлийн хөгжмийн хэллэг нь ая, аялга, хэмнэл, дуурьсал , найрууламж, хэлбэр бүтэц зэрэг олон талаараа монголын хөгжмийн урлагт шинэчлэл болсон байдаг. Таван хэсгээс бүрд эх уг магтууд үндэсний хэв маягийг хадгалахаасаа гадна XX зууны хөгжмийн зохиомжийн “modern” арга барилуудыг өргөнөөр ашигласан байгаа нь тус бүтээлийн ач холбогдлыг өндөрт өргөж байх ба улмаар зал уу уран бүтээлчдэд тодорхой хэмжээнд үлгэр жишээ, үр нөлөөгөө үзүүлж байгаа билээ.

Түлхүүр үгс: “Замбуу тивийн наран” магтуу, агуулга, хэлбэр бүтэц, үндэсний хэв маяг, орчин үеийн “modern” арга барил

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract
56
PDF
89

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Sambuu, E. (2023). An analysis of B.Sharav’s “Zambuu tiviin naran” cantata and his tone of music. Mongolian Journal of Arts and Culture, 25(47), 156–171. https://doi.org/10.69561/mjac.v25i47.3465

Issue

Section

Articles